Lyy bildades 2006 och har sedan dess blandat traditionell och nyskriven folkmusik med pop, rock och tunggung i en varm och humörseggande legering. Deras låtar har ofta ett positivt budskap och vittnar om en upplyftande livssyn. Medan sångtexterna berättar historier om livet förr och nu, och fiolen och nyckelharpan betonar dynamiken i handlingen, bygger gitarr och slagverk rytmen och svänget kring låten. På så sätt berättar de alla historien tillsammans.

Musiken är en blandning av svensk traditionell musik och influenser från uppväxten i den moderna världen. Detta ger Lyys musik en ljus och fräsch känsla. Som Folkworlds Tom Keller en gång beskrev det: ”Detta är rättfram svensk folkmusik med några jazziga förtecken, lättsam lämnar den den nordiska melankolin bakom sig. Intrycket är en midsommarnatt, full av vitalitet och livsglädje.” Och Svenska musikmagasinet Lira: ”Musiken är lustfylld, medryckande och energiskt driven, ibland närmast rockig till strukturen. Men lika ofta avskalat eftertänksam med skira medeltidsklanger.”
Lyy har uppträtt på alla de stora folkmusikfestivalerna och folklubbarna i Sverige, och ett stort antal festivaler och scener runt om i Europa och Kanada så som Skottlands Celtic Connections, och Kanadas Vancouver Folkmusik Festival, Sunfest och Memoire et Racines.

Lyy har släppt tre kritikerrosade album: ”Lyy” 2010, ”Två” 2012, och ”Tre” 2016.

”A Lyy concert is the complete entertainment experience. They play beautiful traditional music, poke fun at themselves, and make friends in the process.”

Tim O’Brien

Emma Björling -sång- har sjungit i kör sedan hon var sex år gammal och studerade både jazz och klassisk musik innan hon följde hjärtat tillbaka till folkmusiken som hon som liten hörde sin farfar spela på fiol. Hon har studerat svensk folkmusik (Kungl. Musikhögskolan i Stockholm) och sångpedagogik, musikteori och ensembleledning (Musikhögskolan Ingesund). Emma undervisar på Framnäs folkhögskola, Musikhögskolan i Piteå, leder workshops i svensk folkmusik, skriver arrangemang för körer och vokalgrupper samt är medlem i grupperna Kongero och Baravox. Emma har också turnerat mycket runt om i världen med det internationellt kända folkmusikbandet Ranarim.

Anna Lindblad -fiol- lärde tidigt känna folkmusiken genom sina föräldrar. Hon började spela fiol när hon var nio år då hon sedan flera år dansat mycket folklig dans. Hon fick den ärofyllda titeln Riksspelman 2003. Hon är utbildad vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, där hon tagit både en kandidatexamen och en Masterexamen i svensk folkmusik. Ett av studieåren spenderade Anna som utbytesstudent på the Irish World Academy of Music i Limerick och hon har också rest till Quebec i Kanada ett flertal gånger för att lära sig och spela deras folkmusik som hon älskar. Anna spelar också i trion Fru Skagerrak, 15-mannabandet Folk-All-in-Band (FAB), Anna Lindblad Trio och duon Lindblad & Larsson.

David Eriksson -nyckelharpa- fick följa med på föräldrarnas dansbandsspelningar så tidigt som det var möjligt. Han började sjunga och spela piano i unga år och upptäckte nyckelharpan via Nordman och andra folkrockband. Från den stunden var han fast. Han har studerat på Erik Sahlström-Institutet i Tobo och Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, där han tagit både kandidatexamen och pedagogexamen. David har tagit emot ett flertal priser och stipendier och är en av Sveriges främsta nyckelharpister. Han arbetar med undervisning, spelar med bl.a. Nyckelharpsorkestern samt frilansar.

Petrus Johansson -gitarr- fick sitt musikintresse från sin far, som var klassisk flöjtist. Petrus började spela gitarr och bas, mestadels jazz och rock, vid en tidig ålder. Under sina universitetsstudier mötte han Emma och tillsammans började de spela svensk folkmusik. Han är utbildad gitarr- och baslärare och har arbetat som pedagog vid Musikhögskolan Ingesund samt ett flertal kulturskolor och folkhögskolor. Han arbetar också som frilansmusiker och har spelat med bl.a. Mats Berglund, Svante Thuresson m.fl.

Martin Norberg -slagverk- växte upp i en familj där musik alltid varit en självklarhet. Hans far, klarinettisten och den lokala balkanstjärnan samt hans mor, konsertpianisten utgjorde basen för ett liv där praktisk taget inget annat än musik existerar. Martin började tidigt inrikta sig mot folk- och världsmusik, vilket så småningom utmynnade i kandidatexamen och lärarexamen i saxofon, slagverk och flöjt inom både jazz och folkmusik. Martin jobbar nu som lärare på Musikhögskolan Ingesund och frilanserar som musiker. Han har spelat med musiker som Orientexpressen, Göran Månsson, Lasse Sörlin, Nils Landgren, Lagayla Frazier m.fl.

Press

Hennes röst är som en kvillrande svala. Lyckligt kastar den sig upp mot den försommarljusa himlen och jag faller pladask mot marken. Ska ett band ge sig in i folkpopen idag när det finns så många bra skivor så måste det ha exceptionellt skickliga musiker och starka låtar. Lyy har bägge.

Sofia Lilly Jönsson, Svenska Dagbladet

Lyy håller klassen, fortfarande ett av de folkmusikband jag gillar mest att lyssna på. Duktiga musiker, finurliga arr, vacker sång, omväxlande låtval där humorn också finns med … en njutning att luta sig tillbaka och föras med. Mest eget material där David Eriksson står för några riktiga guldkorn.

Peter Ahlbom, Tidningen Spelmannen om skivan ”TRE”

Great stuff, uplifting music, beautiful voices, brilliant guitar, wow.

Cornelius Bode, Venner Folk Frühling

This is straight-forward Swedish folk music with some jazzy overtones, lightbodied, leaving the Nordic melancholy behind. The impression is of a mid summer’s night, full of vitality and joie de vivre.

Tom Keller, FolkWorld

Lyy reminds you what it is about Swedish folk music that is so appealing. The musicians are young, but have played together since 2006, so their sound is honed and tight. The band reminds me of Ranarim in their prime. They’re built around charismatic singer Emma Björlings crystal clear, personable voice. Björling is also responsible for writing or researching much of the material the band performs. The group features both nyckelharpa (by David Eriksson) and violin (by Anna Lindblad), an unusual combination, and guitar (Petrus Johansson) and percussion (Martin Norberg). The opening two tracks, Segertåg and O hör I flickor alla, are as good as anything that’s come out of Sweden in years.” ”If you’ve grown bored with Celtic music (and haven’t we all?), and are looking for something new, exciting and modern, take a chance on this one. You won’t be disappointed.

Jim Lee, Driftwood Magazine

Fourteen tracks that make you smile due to the sheer enjoyment and energy in sound this band produces. What comes across is a live sound that is not over-produced and well reflects personal arrangements of traditional material and self penned melodies and lyrics. Their music has a swinging flow and lift, taking a Swedish sound to new levels. Lyy are a must see band

Mats Melin, The Living Tradition Magazine

A Lyy concert is the complete entertainment experience. They play beautiful traditional music, poke fun at themselves, and make friends in the process.

Tim O’Brien, USA

LYY är en svensk ensemble som tar sig an folkmusik och pop med en oförtruten och uppenbar glädje.” ”Herr Magnus tangerar Jefferson Airplane och talangfulla sångerskan Emma Björling Grace Slick. Det är inte dåligt. Vidare finns Hade jag inte dig, en egen tonsättning av en dikt av Prins Wilhelm Bernadotte, Giftasvisan och Linneas aftonpsalm som finstämda exempel på vad moderna tolkningar av folkmusik kan vara. Det är engagerande och känslomässigt relevant. Här är LYY riktigt, riktigt bra.

Carl Abrahamsson, Tidningen Kulturen

Det är sällan folkmusik spelas med sådant tryck som det Lyy har. Tanken går lite till den tid då folkmusiken mötte proggen i början av 70-talet och det som det mötet förde med sig. Slutresultatet blir bra.” ”Lyy verkar ha roligt och det smittar av sig på lyssnaren.

Lennart Götesson, Dalademokraten

Musiken är lustfylld, medryckande och energiskt driven, ibland närmast rockig till strukturen. Men lika ofta avskalat eftertänksam med skira medeltidsklanger.

Ur musikmagasinet Lira